Amazing Ecuador - Reisverslag uit Huaraz, Peru van brentenamber - WaarBenJij.nu Amazing Ecuador - Reisverslag uit Huaraz, Peru van brentenamber - WaarBenJij.nu

Amazing Ecuador

Door: Amber

08 Januari 2015 | Peru, Huaraz

Hola chicos,

Como estan? Alweer een maand en land verder! Ecuador was verrassend en een geweldig land om door te reizen.
Vanuit Bogota, Colombia vlogen we op de hoofdstad Quito. Hier hebben we de stad bezocht en een mooi plekje gevonden om te lunchen met uitzicht over de stad genaamd ‘Vista Hermosa’. Quito is rijk aan veel kerken en een van de mooiste was de kathedraal waar we de toren konden beklimmen. Weer een gaaf uitzicht over de stad! Vanuit Quito doen we een uitstapje naar Otovalo, een plaatsje beroemd om zijn markt. Gaaf om te zien al de felle kleuren van kleding, kleden en tassen. We hebben er dan ook flink geshopt ;-) Vanuit Quito vervolgen we onze reis naar Baños , een klein plaatsje tussen de bergen. De trip erheen was dus ook weer lekker wiebelig en slingerig door de bergen, houden we van haha. In Baños hebben we een mountainbiketocht gedaan door de bergen. Wauw wat gaaf was dat! Met als eindbestemming een grote waterval genaamd ‘Pailon del Diablo’ om te bezichtigen. Rondom de waterval waren hangbruggen en trappen aangelegd. In het plaatsje bij de waterval scoren we een almuerzo (lunch: soep en kip met rijst) voor € 2,-. Daar valt niet tegenop te koken. Naast het mountainbiken bezoeken we een avond een termales. Ha daar waren we dan als enige blondies tussen de locals in een 40 graden bad onder een waterval, een aparte ervaring. Gelukkig viel ons blonde haar niet zo erg op, want een badmuts was verplicht, haha heel charmant. Dichtbij Baños in de bergen lag Casa del Arbol. Een boomhut met een grote schommel eraan. Als je schommelde leek het net alsof je boven de afgrond zweefde.
Vanuit Baños zijn we verder gaan reizen naar Latacunga. Een plaats waar we verbleven voor Laguna Quilotoa. Wauw we denken wel één van de hoogtepunten van Ecuador. Hoog in de bergen op zo’n 4000 meter (ja lastig ademhalen) lopen we rondom het kratermeer. Een hike van 6 uur over de bergtoppen. Haha stijl en zwaar, maar met 6 uur lang geweldige uitzichten vergeet je dat snel. Onderweg komen we indianen tegen met ezels die wel met ons op de foto willen. Ook komt er een jongetje naar ons toe en die zegt: “Tengo hambre” (ik heb honger). Tja dan geef je natuurlijk wat te eten. Ook nemen we een keer een verkeerd pad waardoor we het onszelf extra moeilijk maken, maar we houden wel van avontuur! Op de terugweg van Laguna Quilotoa kopen we langs de weg een paar grote aardbeien. En terwijl we stonden te kijken naar ander fruit wordt het opeens druk, botsen er 2 jongens tegen Brent aan en voor we het weten is zijn mobiel weg. We hadden het meteen door, maar vind die zakkenrollers maar eens. Verslagen blijven we achter, maar we zijn allang blij dat ze niet de portemonnee uit Brent zijn andere zak hadden gestolen. Met een mobiel minder vervolgen we onze reis de volgende dag naar Puerto Lopez. Een klein vissersplaatsje aan de kust waar we bij een homestay hostel verblijven bij een super leuke familie. We blijven hier voor kerst avond en vieren het dan ook samen waarvoor we allemaal een gerecht maken. Brent maakt ceviche, een lokaal gerecht van vis met limoen en pepers, wat we hier elke dag tussen de middag hebben gegeten. Super vers aangezien het de vis is die die ochtend nog is gevangen. Ook doen we er een uitstapje naar Isla de la Plata wat bekend staat om zijn blauwpootgenten. Super grappige vogels met felblauwe poten. Ook ontzettend mooie kliffen heb je er waar we genieten van de zon en een heerlijk gevoel van vrijheid hebben. Nee we hebben zeker geen spijt van onze reis tot nu toe!
Ook maken we een ander uitstapje naar Aqua Blanca waar we rondlopen met een lokale gids (weer goed voor ons Spaans) langs gebieden waar vroeger Indianenstammen leefde. Ook komen we bij de laguna waar we modder voor onze huid krijgen en waar we ons helemaal mee insmeren en later na het afspoelen weer een zacht huidje hebben, haha. Ook gaan we een dag naar het strand van Playa Los Frailes waar we lekker genieten van de zon. Na Puerto Lopez gaan we naar Montanita waar we gaan bodyboarden op de 3 meter hoge golven en de kerstdagen spenderen met ’s avonds lekker luxe uiteten bij de Italiaan. Na 1,5 week genoten te hebben aan het strand gaan we terug de bergen in naar Cuenca. Een mooie stad met een historisch centrum en een super mooie oude kathedraal heeft met 3 blauwe koepels. Ook hier vind je veel indianen met hun mooie kleding. In Cuenca vieren we oud & nieuw. Hier hebben ze een traditie dat je een Año Viejo koopt. Een pop met een masker die staat voor jezelf en met het verbranden van de pop om 00:00 uur verbrand je al je slechte gedachten en ervaringen van het afgelopen jaar voor een nieuwe start. Ook eten we ene druif waarna je een wens mag doen. Dichtbij Cuenca is het Parque Nacional Cajas waar we een wandeling maken over de gladde paden, want het had er veel geregend. Een heel andere omgeving qua bergen dan wat we gewend zijn in Ecuador, maar wat geweldig mooi weer. Het had wel wat weg van Patagonië volgens een Amerikaanse fotograaf die we in het park ontmoeten. Na het nieuwe jaar te hebben ingeluid vervolgen we onze reis naar alweer onze laatste bestemming in Ecuador, Vilcabamba. Hier doen we een hike naar vulkaan Mandango waar je een mooi uitzicht had over de stad en de bergen. Ook gaan we 4 uur paardrijden door de bergen naar een waterval. Voor Amber een beetje pijnlijk, want de dag ervoor was ze gevallen op haar stuitje, maar met aspirine ging het prima, haha. Voor ons beiden de eerste keer op een paard. Haha dus super wennen als we in galop gingen. Gelukkig ging je natuurlijk traag omhoog de bergen in. Een super mooie ervaring die we niet zullen vergeten! Na 3 dagen Vilcabamba, een maand in het geweldige Ecuador gaan we verder met de bus richting de grens met Peru. Een leuke busrit wat een heel avontuur werd. ’s Ochtends om 6 uur vertrekken we richting Zumba een plaats bij de grens. Onderweg zien we veel bergen, mooie uitzichten en slechte wegen haha. Nee overal asfalt kennen ze hier niet. Eerst opgehouden worden door een modderstroom, want de weg moest nog vrij gemaakt worden. Vervolgens 2 ½ uur staan wachten op wegwerkzaamheden, omdat ze asfalt aan het aanleggen waren. Nadat we hier eindelijk verder konden kwamen we met de bus vast te zitten in een bocht omhoog, wat ook alweer gauw 2 uur duurde voordat we met een kabel omhoog getrokken werden zodat we onze reis met een vertraging van 5 uur konden vervolgen. Uiteindelijk komen we om 18:30 aan bij de grens met Peru. Wat je hier wel moeten hebben is geduld, maar het hoort erbij zeggen we dan!