Nicaragua! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van brentenamber - WaarBenJij.nu Nicaragua! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van brentenamber - WaarBenJij.nu

Nicaragua!

Door: Brent Kunnen

08 Oktober 2014 | Nicaragua, Granada

Ola amigos,

Ondanks een vertraging van 27 uur op de heenreis. Een ongeplande tussenstop op de Dominicaanse Republiek en één dag in San Jose, Costa Rica gingen we op 6 september om 06:00 uur met de bus naar Granada, Nicaragua. Onze busreis was er ook al één om nooit te vergeten. Ongeveer op de helft van onze reis moest een oudere Amerikaanse man toch wel heel nodig naar de WC. Normaal gesproken is het niet echt gebruikelijk om in de bus een grote boodschap achter te laten in het toilet, maar daar had deze man maling aan, waardoor wij halverwege de reis een pitstop moesten maken. De buschauffeur is hierna ongeveer een halfuur bezig geweest met het schoonmaken van het toilet, er zijn 2 volle spuitbussen leeg gespoten om de stank die de beste man had achter gelaten nog enigszins dragelijk te maken, voordat wij onze reis konden vervolgen.

Na een tocht van 8 uur met de bus kwamen we dan uiteindelijk aan in Nicaragua.
Nicaragua is in één woord fantastisch! De mensen zijn vriendelijk, het land is schitterend, het weer is zelfs in de winter goed en daarnaast is verblijf en eten erg goedkoop.

Eenmaal aangekomen in Granada, Nicaragua zijn we snel een hostel ingedoken om vervolgens op zoek te gaan naar een Spaanse school met mogelijkheid voor een home stay. Na een tijdje rondgelopen te hebben in de stad werden we geholpen door een vriendelijke Nicaraguense die ons een tip gaf om naar de school Nicaragua Mia te gaan. Via deze school zijn we terecht gekomen bij een vriendelijke vrouw, Maria Elena, waar we 3 weken lang konden verblijven en eten. In de ochtenduren gingen we naar school om te studeren.

In de 3 weken dat we in Granada zijn geweest hebben we de Isletas eilanden (365 kleine eilandjes in het meer bij Granada, die ontstaan zijn door Vulkaan Mombacho), Isla de Ometepe (2 vulkanen op een eiland in Lago Titibolca), Laguna de Apoyo en Vulkaan Mombacho bezocht. Zeker Isla de Ometepe en Laguna de Apoyo zijn het bezoeken waard!

Na 3 weken vonden we dat we genoeg Spaans hadden geleerd en zijn we richting het noorden vertrokken naar Léon. Hier hebben we overnacht in het Bigfoot Hostel, wat echt een backpackers hostel is. Dit hostel staat ook bekend om het Volcano Boarding en ondanks dat wij niet van plan waren om dit te doen hebben we het toch gedaan, omdat het #2 is op de CNN’s Thrill Seeker’s Bucket List. Iets waar we achteraf zeker geen spijt van hebben! Je doet namelijk eerst een hike van 45 minuten de vulkaan Cerro Negro op, waar je een prachtig uitzicht hebt en waar we dan met een slee vanaf gingen boarden. Tijdens de rit konden er snelheden gehaald worden van 90 kilometer per uur, maar met 50 kilometer per uur een berg af is toch ook wel redelijk spannend (zie filmpje). Een tip van de begeleiders was om beschermende kleding voor je gezicht mee te nemen aangezien er nogal wat rosten en grond omhoog kon komen. Hier hadden wij echter niet echt aan gedacht en omdat Brent toch wat meer massa heeft dan Amber en zodoende ook meer stenen en grond oppikte, kwam hij zwart beneden. Dit was op zich al een hilarisch tafereel zeker omdat Amber nog een uur heeft lopen zoeken waar Brent nou was.

Na 3 dagen in Léon vertrokken we voor 2 dagen naar Las Penitas waar we onder andere zijn gaan kajakken in het natuurreservaat. Onderweg sprong er nog een kleine vis in de kajak naast Amber, wat natuurlijk zorgde voor veel gekrijs. Verder hebben we lekker hebben gerelaxt. Na Las Penitas zijn we helemaal naar de andere kant van Nicaragua gegaan om vervolgens op onze laatste bestemming te arriveren in Suan Juan del Sur. Suan Jan del Sur is een echte kustplaats, maar helaas was het weer hier voor het eerst wat minder, waardoor wij na 2 dagen door zijn gegaan naar Costa Rica. Hier kunnen wij o.a. eindelijk weer gaan genieten van een warme douche aangezien dit in Nicaragua uiterste luxe is.

Hasta luego!

• 08 Oktober 2014 - 20:06

Mar4ian:

Leuk om jullie verslag te lezen! Inmiddels kunnen jullie er alweer een heel verhaal aan toevoegen! ;) Veel plezier en tot horens, groetjes, Marian

• 08 Oktober 2014 - 20:08

Gonny:

Wat een belevenissen lijkt me echt fantastisch allemaal. En dan ook nog eens Spaans te kunnen spreken.. Mooi hoor..
    Benieuwd hoe het verder gaat met de reis..

• 09 Oktober 2014 - 07:54

Shannen:

Jeetje wat hebben jullie al veel gedaan! Geweldig!
    Super leuk om al jullie belevingen te lezen :)
    Dikke knuffel!